سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشگاه زندگی

علت دعوای زن و شوهر

    نظر

علت دعوای زن و شوهر چیست؟ برای کسی که تازه ازدواج کرده یا در یک رابطه نامزدی است، طبیعی است که گاهی دعوا و مشاجره اتفاق بیفتد. برای بعضی از زوجین این دعوا و مشاجره همیشگی است و برای بعضی زوجین، گاهی اتفاق می‌افتد.
چرا دعوا می کنیم ؟ دعوای زن و شوهر برای بعضی از زوجین بسیار ناامید کننده و دلسرد کننده است. دعوای بین زن و شوهر باعث اضطراب و استرس می شود و اگر خیلی جدی باشد می تواند به پایان رابطه منجر شود. اگر زن و شوهر می دانند که این دعوا و مشاجره ها منجر به پایان رابطه شان می شود پس علت دعوای زن و شوهر چیست؟ تا انتهای مقاله با مثل خورشید همراه باشید.
نویسنده این مقاله خانم آلن شوارتز است و 2 مشاهده در رابطه با بحث ها و مواردی که باید و نباید اتفاق بیفتد نوشته است. تا انتهای مقاله با مثل خورشید همراه باشید. این مقاله از خانم شوارتر برای شما عزیزان ترجمه شده است.


مشاهده اول



هزاران بار در کارم که مشاوره زوجین است مشاهده کرده ام زوج هایی  که در طول زندگیشان مشاجره کمتری با هم داشتند و یک لحظه مشاجره ای اتفاق بیفتد خیلی سریع پایان می یابد. مثلا در یکی از جلسات مشاوره ام مشاهده کردم که زوجی که به دفتر من مراجعه کرده بودند در همان جلسه با هم دعوا کردند. اما دعوا و جنگ و جدال این زن و شوهر درمورد وضعیت اکنونشان نبود. درمورد اختلافات و دلخوری هایی که از سابق داشتند بحث و دعوا میکردند. مسئله این است که مسائلی که اتفاق می افتد را در همان لحظه باید حل کرد نه اینکه روزها، ماه ها یا سال ها بعد مطرح کرد. در جلسه بعدی ، وقتی اوضاع کاملاً آرام شده بود ، به هردوی آنها اشاره کردم که آنچه در مورد آنها بحث کرده اند و احساس صدمه کرده اند ، هیچ ربطی با مشکلی بخاطر آن وقت مشاوره گرفتند ندارد.

این اتفاق بارها و بارها برای من که مشاور هستم و با زوجین زیادی ارتباط دارم رخ داده است. سوال این است که چرا زوجین هنگام دعوا و مشاجره از مسئله اصلی دور می شوند؟
بسیاری از زن و شوهرها حاضر نیستند که اعتراف کنند مرتکب اشتباهی شده اند. چرا هیچکدام خطای خود را نمی پذیرند؟ چون اگر قبول کنند احساس تحقیر یا تسلیم شدن می کنند. بنابراین با شدت بیشتری به دعوا و مشاجره ادامه می دهند. جالب است! برای اینکه کم نیاورند و امتیازی از دست ندهند در رفتن به خاطرات گذشته از یکدیگر سبقت می گیرند.
مثلا:
یادته فلان سال تو به من اینو گفتی
یادته فلان روز اینکارو کردی
و باز هم جالب است! در اکثر مواقع، اختلافات کوچک و جزئی را به رخ هم می کشند. وقایع بی ربط !
خلاصه! این اتفاقات آنقدر ادامه دار می شود تا باعث افزایش ناامیدی و افزایش خشم طرفین شود. نتیجه نهایی چه می شود؟
بیزاری از همدیگر!


مشاهده دوم


می دانید علت دعوای زن و شوهر چیست؟ در روابط بین زوجین یکی از آن ها دائما تقصیر را به گردن دیگری می اندازند. بیایید یک مثال خیالی از این سناریوی سرزنش کننده بزنیم:
فرض کنید یک زن و شوهر داریم که سه فرزند دارند و همگی در سن دبستان هستند. یکی از فرزندان  در یادگیری کند است و فرض کنید یکی دیگر از فرزندان این خانواده هم، همین مشکل مشابه را داشته باشد. فقط فرزند بزرگتر عاری از مشکلات است و عملکرد خوبی دارد.
پدر این واقعیت را که فرزندان با مشکلات یادگیری روبرو هستند را نادیده می گیرد و همسرش را مقصر ضعف بچه ها در یادگیری می داند! پدر از مادر شکایت می کند که زن، در انجام تکالیف به آن ها کمک نمی کند و وقتی نمرات بچه ها ضعیف است مادر را مقصر می داند.
چیزی که پدر نادیده می گیرد این است که مادر به فرزندان کمک می کند اما کودکان در یادگیری ضعیف هستند!
در واقع ، این مرد همسرش را به دلیل مرتب نبودن خانه ، تمیز نبودن لباس و پرداخت به موقع قبض های خانه، مقصر می داند. چیزی که او نادیده می گیرد این است که "مادر فرزندان" یا "همسرش" به طور تمام وقت کار می کند ، بچه ها را به مدرسه می برد از مدرسه می آورد ، شام درست می کند،  لباس ها را می شورد و خانه را تمیز می کند. او شکایت می کند که با داشتن سه بچه در برخی از کارها به کمک احتیاج دارد اما پدر به هیچ وجه حاضر به کمک نیست.
تازه ، او همسرش را مقصر اصلی اضافه وزن فرزند بزرگ هم می داند!
من می توانم ادامه دهم اما این نکته مطرح می شود که این ها روشهای خوبی برای استدلال نیستند.

چگونه بهتر بحث کنیم ؟
بهترین کار این است که قوانینی برای دعوا و جدل تنظیم شود. بنشینید و در مورد آنچه که این قوانین باید باشد توافق کنید و آنها را در یک مکانی بگذارید که هر روز چشمتان به آن بیفتد.


قوانین دعوای بین زن و شوهر


1. روی موضوع اختلاف نظر متمرکز باشید و به هر دلیلی از آن مبحث دور نشوید.
2. از به کار بردن کلمات نفرین خودداری کنید و قطعاً شی ای را به سمت همسرتان پرتاب نکنید!
3. به جای تلاش برای "پیروزی" ، بحث را به سمت رسیدن به نوعی اشتراک سوق دهید.
4- اگر کسی مشروبات الکلی مصرف کرده یا مواد مخدر مصرف کرده است تا زمانی که هوشیار و منطقی نباشند از بحث و جدال بپرهیزید.
5. اگر طرف مقابل شما به شدت خشمگین شد لطفا از او درخواست کنید آرام باشد و کمی نفس عمیق بکشد.
اگر اشتباهی مرتکب شدید (دیر رسیدن ، فراموش کردن یک مناسبت و غیره) اشتباه خود را بپذیرید و عذرخواهی کنید. واقعا یک عذرخواهی ساده به شما هیچ آسیبی نمیزنه!
6- از به کار بردن کلمات فراگیر مانند: "تو هیچوقت این کار رو نمیکنی ..." یا ، "تو همیشه…" خودداری کنید.
7. لطفا در لحظه عصبانیت به خود یادآوری کنید که نباید چیزی بگویید. بیشتر مردم بعدا، از گفته های خود در لحظه عصبانیت  پشیمان می شوند.
زن و شوهر بحث می کنند و به نظر می رسد این یک قسمت ضروری از روابط صمیمی است. صحبت ما این است که به روش های سالم بحث کنیم. مبارزه با روش های سالم به معنای حفظ رابطه با پارتنرتان است.

***

اگر می‌خوای بدونی راز ازدواج موفق چیه و چی لازم هست تا ازدواجت شاد، موفق و بدون بحث و جدل باشه؛ اگر می‌خوای عناصر تباه کننده یک ازدواج رو شناسایی کنی و ازشون دوری کنی؛ حتما کتاب "چگونه رابطه جادویی خلق کنیم" نوشته آریل و شایا کین رو مطالعه کن. این کتاب:

? اصول تحول فوری به همراه تمرینات کاربردی آموزش میده

? عوامل تفرقه در ازدواج رو بهت یاد میده

? یاد میده چطوری چرخه روابط ناموفق رو بشکنی

با کلیک روی تصویر زیر، وارد صفحه کتاب شو و با مطالعه‌ این کتاب، به جمع دانشجویان تحول آفرین بپیوند!

 

کتاب چگونه رابطه جادویی خلق کنیم

 

https://meslekhorshid.com/blog/marital-argument/

https://www.investopedia.com/articles/pf/07/couples-finance.asp

https://www.inc.com/melanie-curtin/the-10-things-every-couple-will-fight-about-at-some-point.html