سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشگاه زندگی

چگونه افکار منفی را کنترل کنیم

چگونه افکار منفی را کنترل کنیم ؟ افکار، تبدیل به اشیا می شوند. جیم کویک متخصص حافظه و تندخوانی و سخنران بین المللی، معتقد است که اگر مردم می دانستند که ذهنشان چقدر قدرتمند است، آن وقت، به چیزهایی که نمی‌خواستند واقعیت داشته باشد نه فکر می کردند، نه بیان می کردند و نه احساس می کردند.

منظور این نیست که اگر یک فکر منفی داشته باشید زندگی تان ویران می شود. فکر کردن به چیزی و تجلی آن یک شبه اتفاق نمی افتد. بلکه تداوم یک فکر منفی منجر به ایجاد و خلق آن چیز می شود. برای افکار مثبت هم همینطور است. تداوم یک فکر مثبت است که موجب تجلی و خلق آن خواسته و رویا می شود.

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/positive-thinking/art-20043950

https://www.verywellmind.com/what-is-positive-thinking-2794772


چرا انسان ها این موضوع را نمی دانند یا اگر می دانند اینقدر راحت از کنار آن رد می شوند؟ آیا به این دلیل است که ما نمیتوانیم سلول های خاکستری مغزمان را ببینیم؟ یا به این دلیل است که ارتباطی بدیهی بین فکر و اتفاقات زندگی نمی‌بینیم؟ چرا درک چنین چیزی برای مردم اینقدر سخت است؟

 

چگونه افکار منفی را کنترل کنیم


از نظر جیم کویک، وقتی که متولد می شویم، ذهن مان یک لوح سفید و خالی است. اینطور نیست؟ هیچ چیزی در ذهن نیست تا زمانی که تجربه ای بدست بیاوریم و سعی کنیم از درد و رنج دوری کنیم. بعد به سمت مراقبه و مدیتیشن می‌رویم تا این تجربیات و تمرینات از ما محافظت کنند. این تمرینات بسیار مفید هستند چون ما را به لحظه حال می‌آورند. با این آگاهی که افکارمان لزوما خود ما نیستند.

اگر چنین نجواهایی در ذهن دارید:

من خاطره وحشتناکی دارم که نمی توانم آن را فراموش کنم
من خیلی پیر شدم
من به قدر کافی باهوش نیستم

پاسخ جیم کویک به شما این است که: "اگر برای محدودیت هایتان می جنگید، باید آن ها را نگه دارید."


نوشتن افکار روزانه


باید مراقب افکارتان باشید و از آن ها آگاه باشید. برای این کار، خاطره نویسی یا ثبت وقایع روزانه و همچنین مراقبه و مدیتیشن ابزار مهمی است.  چون شما را نسبت به گفتگوی درونی که با خودتان دارید، حساس می کند و آن را نقد می‌کند.

مراقب افکارتان باشید. آنها زندگی شما را کنترل می کنند. زیرا آنها قدرت ایجاد واقعیت را دارند. آنچه در زندگی خود می‌بینید صرفا مجموعه ای از افکار است و به همین دلیل است که مردم، واقعیت های مختلفی در زندگی شان دارند. واقعیت شما محصول تفکر شماست.

ما انسان ها، همیشه در حال فکر کردن هستیم و احساس ما در آن لحظه، به آنچه که فکر می کنیم بستگی دارد. افکار ما می توانند یا مثبت باشند یا منفی. اما هرگز همزمان هم مثبت هم منفی نیستند.




از احساس‌تان بفهمید چه افکاری دارید


بنابراین احساس شما نتیجه آنچه فکر می کردید خواهد بود. به یاد داشته باشید که افکار شما قدرت کنترل احساسات شما را دارند. بنابراین متوجه خواهید شد که کنترل احساسات در افکار شما نهفته است.

اگر می خواهید واقعیت زندگی تان را تغییر دهید، طرز تفکر خود را تغییر دهید.
افکار مثبت باعث شادی، شکرگزاری و احساس خوب می شوند.
افکار منفی باعث ناراحتی، نا امیدی، ترس، حس بد و ناسپاسی می شوند.

بنابراین این شما هستید که انتخاب می کنید احساس خوشبختی کنید یا احساس بدبختی. اگر افکار مثبتی دارید احساس خوشبختی می کنید و اگر افکار منفی دارید احساس بدبختی خواهید داشت.